ke arah kebajikan

Percuma Sila rawat&cuci PC anda Percuma.Supaya tidak dijangkiti virus semasa surfing

sila klik saya tq

berminat untuk lebih maklumat sila klik saya terima kasih

Tuesday, 11 January 2011

bedside manner untuk si professional berkot putih

Ada Saudara  saya sakit, masuk hospital. Maklumlah sakit jantung. Bila dah tua ada lah masalah kesihatan mengganggu.
Didalam wad, satu pagi hari rabu lepas -med officer datang memarahi orang tua ni kerana tidak memanggil dia bila dia complaint sakit kepala kepada nurse selepas diberi ubat oleh Dr Pakar; bila dia komplen pertuturan dan pipinya tiba tiba rasa macam semut semut kebas dimalam sebelumnya..
Masalahnya bila dia diberi ubat, Dr pakar pesan padabeliau memberi tahu nurse jika ada apa apa masalah.
Petang selepas diberi ubat kepala beliau sakit berdenyut denyut , maka dinasihatkan oleh anak memberi tahu nurse. Supaya nurse boleh beri tahu dr. Maklumlah the nearest person to patient daily care would the nurse.
Kemudian nurse datang beri dia ubat dan bila ubat berjalan alhamdullillah.
Esok paginya datang dua orang MO(student Dr) marah marah orang tua ini. Diantara di persoalkan adalah kenapa orang tua ini tidak memanggil dia?Kenapa panggil nurse?
Orang tua ni jawablah, "saya dah panggil nurse beritahu. mcammanalah saya nak hubungi dr? Maka MO ini melenting lah marah marah dan menyalahkan orang tua ini. Alasannya dia nak orang tua ni pergi scan sewaktu dia kena sympton tersebut. Kemudian dia mempersoalkan aduan pagi sebelumnya. - takkan bangun tidur terus kebas kebas  begitu saja dan lidah jadi pelat? Since orang tua ini cakap now the symptom has now gone,she was rudely and roughly said  "kalau macam ni hari ini boleh discharge" .Well orangtua ini bukan bodohpunya orang tua tau, she pergi sekolah and well mixed. So she answered"ok, tak apa saya pun nak balik nak rehat, minggu depan ada appointment dengan IJN".
nb: Orang tua tu bukan suka komplen, tapi banyak kali dirumah dia kena symptom ini dan kadangkala bila bercakap pertuturannya menjadi amat sukar difahami apatah lagi nak mendengar suaranya yang mengah mengih.(We are talking abt an independent lady who single handedly managed anak anak nya dan sampai lah dia kena masalah pernafasan ini , dia masih menanam pokok sekeliling rumah dan siram pokok dan jaga cucu dsbnya).So bila dia kena pelat dan pipi kebas, dia ada cakap tapi di rumah susah lah nak buat apa apa.
Lepas tu si dr MO ini bercakap bahasa inggeris dengan kawan nya seorang lagi depan depan orang tua ni.
(That is very rude doktor). If you have doubt ke apa ke you should walk away from the patients hearing and discuss.
Dia ingat orang tua ini tak sekolah agaknya tak pun sekolah Melayu, so takpaham English gamaknya.
So dia dengan selambanya cakap pada kawan MO lagi sorang lagi,"she must be told other wise she would simply do what she wants  etc etc etc".
Then rudely walk away. Then 2 minutes later, the MO friend's came and apologies on her friends behalf. She must felt guilty seeing how her MO buds treated heart problem patient rather rudely.
This old lady said to her nicely - kenapa awak minta maaf untuk kawan awak? yang salah kawan awak? Dia bukan adik beradik awak untuk awak minta maaf.
Alasan MO yang rasa guilty melihat kebiadapan MO tadi pada orang tua tadi. "oh Dia tengah stress kerana on-call penat".

Orang tua ni jawab," itu bukanlah masalah saya. Memang kerja dia. Tapi bukan salah saya dia penat. Jgn marah saya pula...Hadapsajalah.". Dr itupun berlalu.
Bila anak nya sampai terdengar MO tadi meminta maaf bagi pihak kawannya yg bersikap biadap, pun pergi ke office. Maka soal jawab pun bermula, budak MO yang meminta maaf untuk pihak kawan tadi pun, mula lacakap loyar buruknya untuk menjawab bagi pihak kawanya tadi.. "Dia period, dia kena on-call. Dia ada masalah stress"

OK what annoys me is that that MO has got no bedside manner and in all circumstances she shouldn't tengking tengking orang tua yang berumur 78 tahun yang masuk ke hospital kerana masalah jantung dan pernafasan.
Jika dia stress, dia tidak semestinya menengking pesakit.
Dia mempersoalkan aduan oleh orang tua tadi seolah olah orang tua ini mengada ngada; bila dia berkomunikasi dengan kawan MO nya ddidlam bahasa Inggeriss. Orang tua tadi bersekolah convent ok dari sekolah rendah - kesekolah menengah. Just she was communicating in Malay and pakai baju hospital and not looking in excellent of conditions, entitled her to be  treated like that.
Bukan ke MO ke sesiapa yang bekerja dengan orang yang mengidap sakit jantung ke apa ke, mereka perlu bercakap dengan lembut dan bersimpati, dan bukan marah marah?Whether you like or not, believe or not, you have to be comforting to patient not causing them stress.

Tidak kisah lah jika pesakit tu orang kampung ke, orang susah ke atau orang apa kaum sekali pun, dia perlu conduct herself in a professional manner.It shouldn't be judge by skin, ethnicity and religion.Doktor should be neutral in their treatment and behaviour mannerism to all patient.
I hope sesiapa nak menjadi doktor, dah jadi doktor, kalau terbaca ini, please please jangan rosakkan nama bidang perubatan ini. Hipochratic (hypocrit)oath? bedside manner, professionalism... which ever way and means, even if you are dead tired you have to keep your patience. Don't provoke and antagonize the patients.Talk in a decent and aceptable manner and tone, not belittle them esp when they are much older and less able than you. Never judge the patient with their appearance and assume they are illiterate wetbacks!
I have met someone who is teaching medic student doing clinics as wells for she is sub specialize dr, and also attending to on-calls. We have met her when she was on on-call, etc etc.. she didn't show her temper but she was as a matter of factly when talking and never in a provoking manner, despite her too tired and penat etc. Mind you she too look after her orang tua at home.

If anyone have masalah hidung tinggi and have lack of patience and think talking nice to these sort of kelas 3 patience is beneath them, then maybe Doktor is not your true profession.
So if anyone aspire to be a doktor, or already  be one,please keep your stress and frustations aside walk in as a doktor...to ease and treat the pain not to aggravate the pain.


Oh btw the ekg,scan etc shows there 's some issue. The Dr pakar has kindly remind her to keep watch of the symptom again and again even before discharged. As that can lead to semi stroke/heart attack.
Imagine if kalau dia orang kampung tak reti nak mengadu.. duduk je atas katil. Mahu dia gitu aja...issh