ke arah kebajikan

Percuma Sila rawat&cuci PC anda Percuma.Supaya tidak dijangkiti virus semasa surfing

sila klik saya tq

berminat untuk lebih maklumat sila klik saya terima kasih

Saturday 13 November 2010

Siapa sangka

Maaf tulisan ini mungkin a bit too much or too dull pada setengah pembaca. So get ready to look away if this aren't your cup of tea.
Jika  kita dengar berita di satelite  tv semalam, pasal pasu dari dinasti Qianlong 1720s era di lelong oleh ahli keluarga si pemilik apabila si pemilik meninggal dunia. Mereka tidak menyangkakan pasu itu adalah benda yang tulen, kerana pemilik yang baru kematian ini, telah membawa pasu ini untuk di lihat oleh pakar antik. Pakar antik memaklumkan kepada sipemilik ianya adalah bukan pasu yang tulen.
Bila si pemilik meninggal, hartanya di atas wasiatnya, di jual untuk dibahagikan kepada adik perempuan dan anak saudaranya.
Si mati adalah seorang explorer  diawal 1920 an. Di waktu itu negara China didalam keadaan kekecohan dari segi pentadbiran dan pembaharuan dari segi pemodenan.
Di awal 1900 dan  China telah menghadapi masalah pemodenan dan penaklukan dari kuasa kuasa asing seprti negara barat dan jirannya Jepun di ketika itu.
Empayar dan zaman kegemilangan negara China berakhir bila Sun Yat Sen mengistiharkan negara ini sebagai sebagai negara republik. Ini berakhirnya era pemerintah berbentuk dinasti  atau keturunan keluarga diraja.
Dinasti yang lemah di jatuhkan oleh dinasti yang ganas dan kuat, di campur lagi keluarga diraja ini kurang memahami keadaan  semasa dan perkembangan dunia dan revolusi yang mengambil tempat diserata dunia.
Ditambahi pula budaya menikam dari belakang atau pengkhianat disebabkan ketamakan diri dan kuasa dari  tahap teratas hinggalah ke bawah, ini  tidak dapat mengukuhkan empayar tersebut apatah lagi kekukuhan negara tersebut secara amnya.Rakyat hidup susah kerana perang saudara dan faktor alam sekitar seperti bencana alam yang melanda. Pentadbiran yang leka dan tidak peka menyebabkan pelbagai faktor yang menyebabkan pemerintahan keluarga diraja ini makin kurang sokongan.
Kematian yang perlahan  dinasti pemerintahan totalitarian diraja China diantara 1898 and 1901telah melemahkan kerajaan mereka untuk terus mempertahankan kekuatan pentadbiran negara menghadapi tekanan dunia dan pemodenan.Ini di saksikan dengan Boxer rebellion atau pemberontakan yang bermula dengan kezaliman pemeintahan dinasti Qing. Kemudian Dinasti Qing berdamai dengan pemberontakan Boxer ini untuk menghalau keluar pengaruh dan  kuaa barat(semuanya berkaitan dengan perdagangan dan ambil tanah). Mereka dikalahkan apabila tentera dari 8 negara menyerang dan memaksa pemerintah tersebut menyerah kepada perjanjian "Boxer protocol " pada 7 September 1901. Tarikh ini bagaikan tarikh mati pada pentadbiran diraja dan kewujudan keluarga diraja serta sistem diraja dan pembesar pembesar dan bermulalah agenda revolusi.(lesson never learnt to this day).
 Pembaharuan berupa kerajaan berasaskan ideology tidak juga memperbaiki keadaan negara yang kucar kacir serta rakyat yang kelaparan dan kebuluran, kerana tidak semua menyokong ke arah pemerintahan yang baru juga. Negara ini menjadi padang pertaruhan kepada siapa yang kuat dia boleh berkuasa, maka Sun Yat  sen 1912  dengan bantuan negara barat memberi bantuan kewangan, senjata dan tentera, berjaya mengistiharkan negara China sebagai republik.
Maka dengan ini berakhirlah kerajaan beraja China.

DiWaktu yang sama selain dari  Hongkong, Macau, Taiwan diambil lalu dijadikan koloni seperti Macau abad ke 19 dengan pengambilan Hong Kong oleh British, Macau oleh Portugis dan Taiwan oleh Belanda dan Sepanyol. Empayar Jepun juga meceroboh China di zaman perang ke 2, malah melantik putera raja terakhir sebagai raja puppet Pu Yi.
Diwaktu itu perang China dan Jepun ke 2 menambahkan lagi keperitan dan kepayahan rakyat negara tersebut.(pengajaran berbaik baiklah dengan negara jiran).

Bayangkan betapa huru hara nya negara ini. Yang kaya, hartawan, pembesar yang dah exposed pada negara luar dan ada pengetahuan dan ada kemampuan bungkus harta naik kapal, lari keluar negara.  Tidak pun menyorok dan menyembunyikan harta dan ada penjaga mengawal mereka. Sebuah negara di satu ketika mempunyai empayar  merata pelosok dan di geruni apatah lagi disegani, tiba tiba, menjadi kacau bilau disebabkan faktor dalaman yang melemahkan pentadbiran dan pertahanan dan kekuatan pentadbiran negara; rasuah, kezaliman, tamakdan gila kuasa, dsbnya akhirnya membawa kepada perang saudara. 
[Dizaman moden ini di sesetengah bahagian dunia, amalan ini masih di praktikkan lagi dan malah mereka menghabiskan duit negara untuk keluarga...Mereka  yang melantik diri sendiri  masih masih tergolong didalam golongan bangsa awan hidup makan hasil negara dan membelanjakan nya tanpa segan silu. Masalahnya ada yang kurang 1q mungkin berterusan berkelakuan sedemikian kerana mereka hidup diselimuti dengan satu kumpulan dimana, mereka tidak peka, atau totally lost touch dari realiti... Di tambah lagi dengan yang memerintah dipilih secara am oleh rakyat pun sama saja lebih kurang].ini satu lagi pengajaran untuk kita semua...yang dilantik lupa kenapa mereka disitu, malah ada yang kerjaya sebagai  apa tah langsung lost touch reality kehidupan seharian orang biasa. Ini kerana dah sedap.. so lost touch.a seasoned polician  tak pernah menggunakan tulang empat kerat seumur hidup ...one is equally dangerous  as the enemy  kerana mereka akan melakukan apa saja untuk kekal berkuasa dah sedapkan..hidup senang jadi pemerintah walau masih ada rakyat hidup melarat tanpa makanan, perubatan dan sebgainya.....

Pemerintahan Sun Yat sen tidak lah lama, kerana pemerintahannya rakyat masih hidup makin terlampau susah. Diwaktu itu, rakyat hidup menderita, terlampau susah makan pakai, inflasi yang melampau dan kerajaan Sun Yat sen sentiasa mencetak wang tetapi tiada nilai.Perbezaannya pemerintahan dinasti keluarga diraja mendapat hasil dari rakyat negara membayar cukai dan bekerja untuk keluarga mereka.Sun Yat sen adalah di tanggung dan ditaja oleh kerajaan kuasa besar barat, tapi keadaan sekeliling masih serupa, rakyat hidup melarat, kebajikan tiada, rasuah sama saja. Mereka diibaratkan seperti kaduk dapat cincin pulak.. Tiba tiba mereka menjadi seperti keluarga bangsa awan yang baru pula, negara yang memberi bantuan dibenarkan menguasai ekonomi dan tanah dsbnya..(pengajaran orang kalau sudah terlalu terdesak nak berkuasa dan menggunakan apa saja untuk mendapat kuasa walaupun tidak mendapat sokongan penuh, maka sanggup menjual bangsa dan negara untuk mendapatkan kewangan, senjata dan tentera dari luar untuk menjadi kuat dan berkuasa. Dengan penerimaan bantuan ini, yang menghulur bantuan ini dijanjikan dan diberi kebenaran masuk mengambil tanah, menguasai perdagangan dan ekonomi di negara China).

Diwaktu kebajikan, makanan dan kehidupan rakyat adalah semakin melarat. Rasuah seperti di amalan dinasti, masih berterusan di zaman kerajaan Kuomintang Sun Yat Sen. Negara ini terbahagi kepada beberapa bahagian dan kebangkitan komunis mendapat sokongan rakyat kelas bawahan dan biasa yang menderita dan terdesak kerana mereka tidak diendahkan oleh kerajaan pembesar dan kerajaan bangsawan /diraja  dituruti kemudian kerajaaan Kuomintang yang serupa saja amalan dan pentadbirannya.

Diwaktu itu Pu Yi menjadi raja puppet di Manchuria oleh kerajaan Jepun.
Kebangkitan komunis menular dan menerima sambutan yang kuat dari rakyat negara ini di ketika itu masih hidup melarat. Mereka dijanjikan hak yang sama rata dsbnya.
Pergerakan ini mendapat sambutan dan meletusnya perang saudara diantara penyokong kerajaan kuomintang dan pergerakan parti komunis tadi.
Maka kalah lah kerajaan republik China Kuomintang dan mereka berundur ke Taiwan dan menjadikan Taiwan sebagai pusat mereka sehinggalah berakhir perang dunia ke2. Kerajaan Komunis mengistiharkan republik rakyat China di tahun 1949( Di waktu ini Malaya telah dipenuhi dengan Kader kader Komunis yang tujuannya di sini untuk berarahkan ideologi dan kesetiaan ke Negara RRC).

Maka diwaktu sepanjang mereka ber perang sesama sendiri, banyak lah harta negara hilang, di curi, di jual atau di barter tradekan  ke pelbagai tangan. Diwaktu itu treasury(ministry of finance equal ) pun tidak ada accountability, samada harta negara, rakyat dsbnya. Samada greed atau hilang sifat yang setia, maka banyaklah di curi...
Bayangkan berapa banyak harta istana kesultanan melayu jatuh ke tangan Portugis dan tersimpan di muzium Lisbon dsbnya? Portugis sudah menjadi ahli negara kesatuan eropah, soalannya bolehkan krajaan Msia terutama kerajaan negeri Melaka pergi ke mahkamah di European Union untuk menuntut kembali artifact artifact sejarah yang di curi dan dirampas di tahun 15 11 semasa mereka menyerang Melaka?

Kembali kepada mengenai harta curian atau artifact negara, semalam keluar di satelite berita penemuan pasu berusia dari tahun 1720s  di lelong dan dibeli oleh pengumpul barang barang antik dari negara Cina.
Siapa sangka si pemilik yang pernah explore ke negara Cina diwktu tengah kacau bilau dan mendapat pasu tersebut untuk dibawa balik  kenegara nya  diberitahu oleh pakar antik ianya adalah salinan bukan asli.(Dengan kuasa Allah swt).
Selepas kematian si pemilik, untuk menutupkan pengurusan wasiatnya, harta milik peninggalannya termasuk pasu tadi di jual.  Siapa sangka,  pasu yang dikatakan tidak tulen tadi adalah tulen. Nilainya yang dianggarkan beberapa juta terus meningkat kepada £53million. Pembelinya adalah pengumpul kaya dari Cina. Maka kembalilah harta milik negara ke negara asal, tapi menjadi milik hak persendirian.

Satu persoalan, tadi diatas RRC adalah negara yang mengamalkan ideologi yang semua adil dan saksama. Bagaimanakah negara ideologi yang anti kapitalis boleh menutup mata mengamalkan amalan rasuah dan individu individu  menjadi kaya, terlampau kaya sehinggakan ada jurang golongan kaya semakin kaya dan golongan miskin seperti petani hidup masih susah? Sehinggakan mampu membeli satu pasu bernilai £53million untuk koleksi persendirian.
Kawan pergi melawat di kawasan luar dari kawasan pelancongan, memberitahu  hostel mereka tinggal sistem perparitan dan bahan buangan langsung tidak wujud. Petani petani masih lagi struggles kerana hasil kurang menjadi dsbnya. Pentadbir disitu sperti di negara jiran, salah guna atau merasu9ah...Malah dari zaman Ma0 lagi yang disebut diatas menjadi praktis. Malah diwaktu si Ma0 tu melaksanakan segala amalannya, dia hidup didalam keadaan yang berbeza dari apa yang di kerah pada rakyat mengikut ideologi ini. Ini pun kiranya dia ada double standard...sama saja macam pemerintah yang samada dulu bangsa awan, ku0mintang atau k0mun1s.
Bacalah  pemikiran yang tidak berkaitan dengan reality,
dan
Unknown Story


Dibawah berita mengenai pasu yang milik negara dijumpai di Pinner. Dibeli oleh kapitalis kaya rakyat Repub1ic Rakyat Cina..
Disini fakta ditulis melalui rujukan bacaan sahaja, maka jika fakta kurang tepat penulis tidak akan bertanggungjawab, kerana ianya hanyalah pendapat peribadi saja untuk membuatkan kita semua berfikir lojik dan betul atau tidak. serta fakta sejarah yang berlaku untuk kita semua renungi.. .
Jangan kita rakyat Msia berpecah belah kerana kemana kita nak lari jika ini semua berlaku? Fikirkan anak cucu ccicit kita supaya mereka tidak hidup merempat dan lupa bangsa sendiri. Juga agar kita tidak lupa sejarah telah berlaku, jika ada dajal berbentuk manusia mengaku mereka adalah dihantar untuk memecah belahkan negara, bangsa dan perpaduan agama kita, dan terang terangan sanggup menjual apa ada didalam negara dan bangsa, bila gagal berkuasa, sanggup pijak semua ini dan prinsip dan membuat perjanjian dari luar, tanpa perlu bekerja dan mencari duit, untuk membiayai cita cita sendiri..."Money has been funnelled to certain individuals and parties to ensure that a well-known candidate with extensive connection to the US Jaw1sh lobby would somehow become the Prime Minister of Malaysia TM".


Ingat tak kisah si Kitul  benda ini walaupun berlaku beberapa ratus tahun dulu, masih di ulangi lagi akibat tamak dan sifat suka mencucuk cucukmenikam belakang..
Diharapkan kita semua menjadikan renungan bersama supaya kita  dan buat  mereka yang ditampuk kuasa, yang suka menghurungi bau kuasa seperti langau tidak terlajak melakukan seperti ini. Supaya kita semua  hidup aman makmur .. jangan terjadi seperti di negeri China, habis peninggalan negara yang berunsur sejarah hilang entah di mana..rakyat ke mana...rakyat hanyalah statistik buat mereka..




Please Note:
Pictures and article below from Dma1l written by:Paul Harris:on 14 Nov 2010 with thanks.




He kept it rather precariously on top of a bookcase in the living room – an elegant Chinese vase with a fish motif on the front and gold banding that glistened occasionally in the sunlight.


One nudge could have sent it crashing to the ground at any time over the last several decades. But it wouldn’t have been a disaster. The ornate porcelain ornament would have been worth an impressive £800 on the insurance.

That, at least, was the theory – and it might have stayed that way had the vase not caught the eye of an expert after a modest semi in Pinner, north-west London, was cleared in the wake of the owner’s death.

Masterpiece: After casually sitting in a Middlesex home for decades, this 18th century Chinese vase sold for a record £53.1million this week

What the art world now knows is that the 16-inch tall vase is the most expensive piece of Chinese porcelain ever to come on to the market – creating a whirlwind of excitement after it was sold at auction on Thursday for £53.1million.

It was described variously as ‘a masterpiece’, ‘exquisite’ and a world record discovery that became ‘the antiques story of the 21st century’.

So yesterday the riddle of how it journeyed from an 18th century royal palace in Beijing to a lounge in the suburbs became a Chinese puzzle that had historians and art experts across the globe scratching their heads in disbelief.

Today the Daily Mail can reveal that the vase belonged to an elderly man who inherited it from his uncle, an explorer who travelled frequently to the Far East. When the man died this year it was left as part of his estate to his sister, in her seventies, and her married son, in his forties.

At a chaotic, crowded sale on Thursday night, they watched in disbelief as frantic bidding changed their fortunes in a matter of minutes. Bidding suddenly rocketed from £500,000 to tens of millions.

Last night the pair were virtually in hiding after their lottery-style win, pleading with the auction house to honour a promise that their identities would not be revealed.

That left interested parties from around the world scrambling for detail about the provenance of an artwork which, it emerged yesterday, was the most expensive item of Asian art ever sold, as well as the world’s priciest objet d’art, excluding paintings and bronze sculpture.

The moment the winning bidder (circled), acting on behalf of the buyer, sealed the deal. A losing bitter (bottom right) relays the bad news over the phone to his client

Happy men: The winning bidder shakes the auctioneer's hand

Today it forms the centrepiece of a tale that involves an auction house more used to selling £500 mahogany armchairs than something which reaps an £8.6million commission (not including VAT); a breathtakingly inaccurate estimate of what it might fetch; and a gloriously comic Del Boy moment when – just like the auction scene in one Only Fools And Horses Christmas special – the son had to go outside ‘for a breath of fresh air’ when it became clear they had been unwittingly sitting on a fortune.

Yesterday Pinner was swarming with journalists and TV camera teams trying to track down any tiny clue to the provenance of the 1740 Qianlong dynasty piece.

The Mail has discovered that the explorer uncle spent the inter-war years of the 1920s and 1930s travelling the world and left it to the family with a remarkable collection of mementoes, maps, antique travel books and ornaments.

The vase, fired in the Imperial kilns and marked with the Imperial seal, was made for the Emperor by a master craftsman. It is thought to have left its rightful royal home towards the end of the 19th century, in a period of widespread looting and theft. By the 1930s, however, China was going through a depression and great change.

So the question is, did the explorer unwittingly buy it for a pittance from a dodgy dealer in Beijing? Or was it a gift from some colonial type who didn’t know its true value?

That part of the chronology may never now be determined. As the auctioneers themselves put it: ‘If only the vase could speak.’

Hence, the modern-day chapter of this story unfolds not in China, but 5,000 miles away in Pinner. The area does have an association with Ming and Qianlong but they are take-aways, not dynasties.

So it was to Ruislip that the late owner’s family looked when they were arranging to clear the house, believed to have been a semi-detached bungalow.

How fortunate for Bainbridge’s Auctions and house-clearance services that they happened to have put a flyer through the letterbox of the dead chap’s sister, who lives nearby. In September she received a visit from sale room manager David Reay.



At this stage, incidentally, lawyers had valued the vase for probate purposes at just £800. Remarkably, with hindsight, the family wondered if the bookcase on which it stood was more valuable (in fact it sold later for just £200 with other personal effects totalling £7,000).

But one item, sitting on a plastic shelf at Bainbridge’s when their consultant valuer came in, had been removed from the house sale. Luan Grocholski, an expert in ceramics who worked for Sotheby’s, caught only a glimpse of the vase in the stockroom – but it was enough to set his pulse racing.

‘I saw and just thought it couldn’t be true,’ he said. ‘I realised the quality was fantastic, and assumed it was a very high quality copy.’ He began to look in libraries and at other works from the same period, a research quest that eventually took him six weeks.

He and the auction house thus set their estimate of its value at £800,000 to £1.2million, hoping it might rise to a few million with luck. They did not anticipate the astonishing appetite of a cash-rich Chinese market to buy back its stolen or exported relics.

On Thursday evening, potential bidders filed into the two-storey warehouse beside West Ruislip Underground station. The musty room was cluttered with furniture and old paintings and bidders had to squeeze up to get in.

Among them – their identities unknown to anyone except Mr Reay – the mother and son watched in silence, possibly anxious as the vase was placed on what someone described later as a wobbly old table at the front of the room.



After a slow start, with six live bidders and three telephone bidders still in the game, the interested parties narrowed to two as the price soared into tens of millions. It took less than two minutes to rack up the final £20million, climaxing at an astonishing £53million.






Enlarge Rare: The elaborately decorated vase was found during a routine clear-out. The family who lived in the house in Pinner, north-west London, had no idea of its value

Detail: The exceptional finishing on the 1740s vase



Auctioneer and company director Peter Bainbridge shouted ‘Sold’ and slammed his gavel so hard on the rostrum, it shattered into several pieces.

He had just earned the family-run company at least £8.6million in commission, possibly several million more if they didn’t waive the usual extra fees.

The mother and son had just chalked up a fortune beyond their wildest dreams.

They will have to pay Capital Gains Tax of around £12million

but they will be cheered by the fact

that if its true value had been known at the time of probate, they would have received an inheritance tax bill of more than £17million.

Meanwhile in Beijing, an anonymous Chinese collector had just scooped a unique and historic treasure for his homeland.

The bidder who bought the vase was a Chinese man in his thirties, acting as agent for the buyer and

sitting quietly on a sofa at the front of the room.

Yesterday at Bainbridge’s the engagingly eccentric Mr Bainbridge, 63, was happily posing for photographs and willingly re-enacting the drama of the previous night.

In a quieter corner, Mr Reay, who had comforted the sellers as the bidding got higher, said: ‘What’s so wonderful about it is they are very normal people.

‘They don’t have a lot. The mother just couldn’t speak, she was in tears.

‘They stayed at the back of the room, out of sight, and no one knew they were there, not even Peter Bainbridge.

‘This is the biggest shock of their lives. The mum said to me, “If only this had happened to me 30 years ago”.’

Additional reporting – Tamara Cohen and Nick McDermott



COMMENTARY: A piece of perfection, sold at the perfect timeBy John Axford, Antiques Roadshow expert

Experts have known that the market in Chinese antiques is in a dynamic state, but the £53million price tag for this exquisite 18th century vase is far beyond the bounds of all reasonable expectation.

Given the rarity and breathtaking beauty of the find, there was understandably only one question on people’s lips: ‘Do you think it’s real?’

I had the chance to see the vase for myself last week when it was displayed in a small, second floor showroom in Dover Street in Central London. The mundane surroundings hardly matched the captivating grandeur of the piece.

Hammer time: Auctioneer Peter Bainbridge holds up the gavel that broke during Thursday night's sale

At once, I realised the guide price of £800,000 given by the auction house was far, far too low. My own estimate was that it would fetch between £10million and £25million. As it turned out, I was way under.

It is little wonder that the sellers were reported to be in shock – even being helped out of the auction room – as the bidding reached fever pitch before smashing the world record for a porcelain vase.

The sale represents a remarkable triumph for auctioneer Peter Bainbridge. Based in the West London suburb of Ruislip, his firm usually deals in items below the £500 mark and I have to admit that I had not heard of the company until this week. But thanks to his shrewdness, he is now a multi-millionaire.

The story just shows that you do not have to be an international auction house like Sotheby’s or Christie’s to succeed at the very top of the market.

There are a number of reasons for the astonishing price achieved.

One was the perfect timing – the sale took place during the middle of Asian Art week in London, when many of the world’s leading dealers were in the capital.

More importantly, there is an eagerness from wealthy Chinese collectors to buy up part of their heritage from the West.



It is a trend fuelled by the unprecedented growth of the Chinese economy in recent years, which has created a new elite of billionaires. Antiques have become one of the prime targets of this surging affluence.

In 2009, the value of goods bought by Chinese clients at auction house Christie’s increased by 94 per cent. Only last month, another porcelain vase was sold in Hong Kong for £18.2million – at the time a world record. Now that milestone has been dramatically overtaken.



Equally significant is the matchless quality of the vase itself, which is a virtuoso work of the most delicate craftsmanship.

Nothing like this has been up for auction in decades. Sixteen inches high, it is quite heavy because it contains a second, beautifully patterned, cylinder within the outer wall.

The object would probably have been commissioned in the mid-18th century by the Qianlong Emperor for one of his great summer palaces.

The astounding nature of the craftsmanship just shows how advanced the ruling Qianlong dynasty was at this time. It presided over an amazingly sophisticated, well-ordered civilisation based on deep respect for the scholarship, the arts and science. In terms of ceramics, the Qianlong Chinese were light years ahead of the Europeans.

In Britain, porcelain was not even made until the 1740s and at first only the most naive artefacts were produced.

However, the one key area where the Qianlong dynasty lagged behind Europe was in the development of military capability, particularly in guns. This failure left China vulnerable to British and French forces which plundered the country’s treasures during the Opium wars of the mid-19th century.

Even the inner sanctums of the Summer Palace and the Forbidden City were looted. That is how so many of these wonderful antiques ended up in British and European collections.

There are undoubtedly still many other valuable Chinese objects waiting to be discovered in homes across Britain.

Last year, I organised the sale of a green jade buffalo that had been placed in a bank vault in 1940 and forgotten about. At auction, it fetched £4.2million – then a world record for a piece of jade.

Prices now can only continue rocketing.

When I was in Beijing three weeks ago, I was struck by the nationalistic pride that Chinese collectors take in the increasingly high value of these antiques.



They see Impressionist or Picasso paintings being sold for tens of millions and they believe, with some justification, that their own art should be worth just as much.

As the economic boom in China continues, there will be more sales to astonish us.