ke arah kebajikan

Percuma Sila rawat&cuci PC anda Percuma.Supaya tidak dijangkiti virus semasa surfing

sila klik saya tq

berminat untuk lebih maklumat sila klik saya terima kasih

Friday 28 January 2011

Apa akan jadi pada orang yang tiada kemampuan? Fikirkanlah.macam macam

Rata rata kita baca generasi yang bekerja berkelulusan yang bekerja swasta dapat tanggungan rawatan kesihatan hospital dan klinik tanpa had dimana kosnya dibayar oleh majikan/syarikat.
Yang bekerja dengan kerajaan apa pangkat sekali pun akan dapat waran pencen berupa guarantee berupa kad pencen. Kiranya sakit sampai mati lepas lah bayar yang minimum suami dan isteri.

Tapi yang orang kampung mana mampu nak ambil insuran sihat malaysia? Nak hidup sihat harian pun sakit apa lagi untuk rawatan untuk semua. Lama kelamaan rakyat Msia akan jadi macam penduduk negara seberang, sakit cuba rawat sendiri walaupun tidak sembuh. Yang akan maju tukang ubat perbomohan atau quack keluar dengan macam macam ubat mereka yang menjaminkan segala khasiat. Walaupun dari segi kimia dan pharmacology tidak ada maklumat atau bukti ianya menyembuhkan penyakit.

Yang senang yang duduk ditampuk kuasa leka akan kesusahan harian rakyat di kaki lima. Yang jadi ahli politik kalau dah jadi satu term dapat lah rawatan mereka percuma kelas diraja pula tu, tidak kisah lah mp pembangang, bebas atau kjaan. Pencen masuk laju walau pun kerja dan jasa mereka bukan lah sampai mematah kan tulang empat kerat mereka seharian.

Kenapa saya tulis ini, sepanjang meluangkan masa di wad hospital, saya terpegun melihat pesakit wad kelas 3 yang mana kebanyakan mereka tidak mempunya keupayaan membayar kos perubatan mereka.
Agaknya inilah pukulan menuju kearah negara maju, bina   bangunan mencapai langit, freedom for all sampai goyah kedudukan negara tapi yang memperjuangkan nya sama hidup mewah dan dapat rawatan tiada had dan perlu membayar apa apa kos walaupun dia hentam kjaan dsbnya. Apa guna kita ada tripple tower ke, sambutan tahun baru yang membelanjakan berjuta juta untuk bunga api dan majlis dsbnya?
Bukankah duit ini boleh di belanjakan dengan memberi rawatan yang percuma kepada rakyat Malaysia terutama yang tidak bekerja kerajaan dan tiada pilihan lain lagi untuk mendapat rawatan perubatan yang decent?
Kerajaan patutnya lebih sensitif keadaan rakyat yang tiada pendapatan yang tetap, atau tiada mendapat elaun seperti pekerja kerajaan, maka duit adalah terhad. Jika kos perubatan perlu dibayar dan kerajaan tidak mahu mengambil kira kos ini sebagai tanggungjawab kerajaan maka kerajaan perlulah membuat kempen macam negara China satu ketika dulu; satu anak bagi satu pasangan. Maka banyak dapat di hadkan kos yang perlu diambilkira.
Malas nak tulis panjang, maaf jika ini menyinggung perasaan sesiapa. Tapi ini adalah dari pengalaman dan pemerhatian saya yang berlaku didepan mata saya.
Yang paling mengesahkan bila orang yang bekerja di jabatan xray minta dipindahkan kerana tidak tahan ramai waris pesakit datang meminta potongan harga kerana tidak mampu membayar kos xray. Jawapan yang perlu diberi adalah pergi minta kebenaran Doktor atau pergi ke jabatan  yang ada hubungan dengan badan amal untuk meminta pertolongan.
Bayangkan bila mencuci darah bagi buah pinggang juga perlu di bayar atau memerlukan sponsor. Makcik ini orang Melayu Islam akhirnya di sponsor oleh persatuan Buddha Budi Suci.

Apakah kita hanya meimpose hukum Islam bila berkaitan dengan Seks, kahwin 4, berkhalwat dan sebagainya sahaja? Apa jadi dengan kutipan zakat? Bukankah perlu diadakan bantuan kepada yang tiada kemampuan untuk membayar rwatan perubatan dan sebagainya?

Sudah tiba kerajaan mengubah sikap dan berhemah didalam perbelanjaan harian dan celebration yang membazir seperti red karpet , baik untuk orang politik mahupun yang berdarah merah tapi dipanggi biru.
Sudah tiba masanya speciality untuk mereka mereka perlu dikaji semula. Setiap priviledge mesti ada tanggungjawab, maknanya jika dia adalah orang yang berkenaan baik si politik atau sidarah merah panggil biru, makanya priiviledge ini dihadkan pada dia sahaja. Priviledge ini di hadkan pada yang berkenaan tidak meliputi atau meliwati satu keluarga, keturunan dan adik beradik anak beranak.MAKAmereka tidak perlu di beri ealun dan special treatment. Yang berkontrak dengan rakyat adalah seorang yang mendapat segala kelebihan adalah satu bas ahli keluarga  mereka.
Sudah tiba kita menolak peminmpin yang mementingkan perjuangan sendiri, untuk keturunan sendiri dan kaum kerabat mereka.
Maaf buka saya nak cakap politik, tapi saya sudah jelek baik yang duduk selesa ditampuk kuasa yang sangat insular(lost touch of reality), yang berkuasa kerana mereka berdarah biru dan dapat duduk lama kerana satu ketika mereka sanggup menggadai tanah dan bangsa semata mata nak duduk berkuasa..sampai beratus tahun pun ada.

Saya tidak sokong yang gadai bangsa, negara dan mainkan sentiment agama untuk duduk berkuasa. Saya hanya jelek melihatkan rakyat masih lagi hidup susah di zaman orang panggil post millenium ini.
Barang mahal, semua naik. Tapi datang seorang yang pangkat tertinggi memberi tahu rakyat supaya ikat perut padahal yang dia lihat di blog hanya lah sejumlah mereka sahaja sebuk experiment JJM,makan sana sini, tapi ini bukan true representation sebenar rakyat dan kemiskinan dan kesusahan mereka diseluruh negara.

Pemimpin yang ada satu ketika bukan main beriya iya untukrakyat dan bangsa dan ugama, tapi luar dari pandangan media msia, dia gitu hebat bersekongkol juga dan duduk juga rumah berjuta.
Once these so called leader put on a pedestal they lost reality and would anything to be on power and stay in power. The politics of the masses is notRELEVANT. It oonly RELEVANT when to gain support for personal party.

Mari kita berdoa dan menolak manusia yang gila kuasa dari diluruskan mendapat tempat untuk memanipulasikan semua untuk kedudukan sendiri.
Kepada ahli politik yang sepanjang hidup menjadi ahli politik, mungkin anda juga sudah tiba masa take a back seat dan just be the echo...pencen. Let the new blood come in. About time  kita kena menolak jika parti adik beradik dan anak beranak, keturunan dan yang  berdarah merah dipanggil biru dari masuk politik. Sudah tiba masanya yang berdarah merah panggil biru ini di kaji balik kelebihan atau priviledge mereka dikecilkan, apatah lagi title blue blood mereka ini ada superpower maka mereka akan mampu hidup dengan mewah walaupun kena bayar cukai dan perbelanjaan upkeep mereka dihadkan pada tugas yang paling berpangkat tinggi.

Banyak lagi. Fikirkan dan jangan kita merusuh atau meriot sana sini macam org kampung seberang laut atau negara jiran. Kita tolak mereka caranya jangan undi mereka.
Orang kita orang yang beradab dan bersopan santun, jangan kita buat sedemikian, tapi kita tolak mereka.

Nasihat saya pada semua yang ada access internet, buka dan belilah buku sejarah yang ditulis dengan hasil archive luar negara. Selalunya penulis akan menulis berdasarkan fakta sejarah dunia yang ada record mereka. Kita perlu mengikut cara mereka yang menyimpan sejarah beratus tahun yang lampau. Malah jika dilihat ada archive di vat1c4n pasal Isobella dan macam hal sejarah.Kita boleh analisa dan compare.

Salah satu contohnya bila ahli saintis yang paling dihormati oleh semua persatuan Astronomer sedunia, mereka tahu dia adalah berbangsa persia yang bukanlah seorang boleh dikatakan seorang ahli agama kita malah mereka ada lebih detail lagi mengenai bangsa pers1a ini.
Sekurang kurangnya kita tidak membuta tuli terus ingat semua orang dari negara t1mur tengah adalah 1slam,dsbnya.
Kita tidak menerima bulat bulat yang mereka bernama T4riq Aziz boleh berbahasa Arab dan membaca AL Qur4n adalah Islam. Berpakaian jubah dan igal atau bertarbus serban  adalah seigama dengan kita.Yang mana agakan kita  makanan mereka berdaging halal. Hanya semata mata nama mereka Islam dan berselubung.
Yang bernama Zinedine ikut pengaruh ejaan bahasa penakluk perancis mereka, maka dieja sedemikian. Padahal makna nama nya sama saja Zainudin Zaidan. Zine adalah Zain. Tapi tidak semsetinya mereka seigama dengan kita.
Rakan yang dari p4lestine selalunya bercakap memang kalau dari belah parsi, lubnan malah di kaherah gaya hidup, makan minum setiap hari adalah serupa dengan arab berbangsa Arab 1slam, tapi mereka tidak semestinya berugama kita.
Kita perlu tahu keadaan ribut pasir dan panas terik menyebabkan mereka berjubah yang berlapis serta bertudung igal atau serban untuk menutup dan melindungi dari panas terik dan menutup muka dari debu halus pasir.
Orang Badawi mereka bukanlah kisah sangat pasal agama, mereka hanya pentingkan adat macam yang lain juga. Ada setengah gologngan yang berpegang pada ajaran 1slam, ada yang play as you go atau hidup cara free spirit, yang membuatkan mereka serupa  hanya mereka berjubah berbahasa yang sama, berigal atau serban hanya semata mata untukkeperluan harian melindungi dari dehydration dan pasir halus berterbangan.

Malah ada dikalangan badwi  yang hidup bergerak disekitar bumi pa1estin dimana ada kes mereka membuncitkan budak perempuan dari kaum y4-hud1. Bila bayi dilahirkan budak tersebut diambil oleh keluarga berbangsa tersebut.Ada mereka kesah?
Kita tidak boleh terus menyangka tanpa menyelidik sesuatu hanya appearance mereka.
Seperti restoran lubnan yang macm cendawan tumbuh lepas hujan di msia, mereka adalah banyak dipengaruhi oleh penjajah mereka- per4ncis. Maka service dan perniagaan restoran ala kafe ini adalah sebati dengan cara hidup mereka. mereka juga hidup di satu ketika kerajaan extreme puak shiah atau sunni. Dimana untuk memudahkan kehiduapn harian tanpa dilarang mereka adapt cara dan nama pertuturan harian mereka seperti bak kata orang"masuk kandang kambing mengembek ". Maka mereka dibiasakan mensebatikan diri boleh bertutur perancis atau Arab dan tulisan jawi, maka mereka boleh juga membacanya.
Maka jika kita lihat kebanjiran orang lubnan di negara kita; sebelum kita pergi makan kita kaji betul betul , halalkah makanan daging nya? Bukan telan bulat bulat sebab restoran tersebut dari timur tengah dan nama didalam bahasa Arab.  that does not mean halal is it?
Jangan kita pula ambil pakai cara orang Arab. Konsep Halal mereka asal kan baca bismillah dan bukan babi, bedal tidak kisahlah mereka berselubung purdah ke bertasbih.
Kewujudan ahli perniagaan dari Lubanan dinegara negara lain, akan banyak menimbulkan masalah. Dari negara Afrika sampai lah ke England. Mereka amat dikenali sebagai slick malah melepasi dari peraturan dan menyalah guna untuk kepentingan mereka. Malah disatu ketika mereka menguasai ruang perniagaan di negara tersebut.

Bila ada access internet ini gunalah untuk mendapatkan ilmu dan manfaat bukan sekadar cakap kosong saja. Kalau yang mampu, beli lah buku berunsur sejarah (mainly in English) dari kedai buku amaz0n etc. Buku dibaca kemudian bolehlah di perturunkan kepada anak anak. Baca dan analisa fakta sejarah, jika kita ada musykil carilah lagi bahan bacaan yang serupa berbentuk sejarah juga. Selalunya fakta sejarah diambil dari archive sejarah yang diiktiraf amat elok dan informative. Elakkan anak anak dari membaca buku yang cetek pengetahuan. Tengok banyak tv atau main videogame etc dan kurang membaca. Serapkan nilai menarik bila menyuruh mereka membaca buku berbentuk biografi atau sejarah sesuatu negara. Nilai dan model serta falsafah sesebuah negara itu.Suruh mereka bayangkan hidup mereka jika lahir di era tersebut untuk menilaikan sesuatu.

Mana tahu satu hari anak anak kita menjadi pemimpin negara, pendedahan dan pengetahuan yang mereka baca dan ketahui dapat membantu mereka membuat keputusan berkaitan dengan pentadbiran negara secara berkesan dan tidak membuat keputusan yang merugikan agama bangsa dan negara.

Jangan kita menjadi burung kakak tua.. atau belatuk .. kita komen mengenai isu semasa tapi kita juga lupa untuk mentafsirkan kenapa kita komen dan apa kaitannya komen tersebut dengan perbuatan kita? Adakah kita komen supaya kita ada tulis sesuatu didalam blog kita walaupun komen kita bercanggah dengan apa yang kita buat?
Contohnya kita buat posting pasal kaum Pa13stin didalam muka gambar dan muka buku kita menghentam kaum tersebut.  Yang mendajalkan bila pemilik muka buku dan muka gambar adalah bangsa dari kaum yang dikutuk atpi sudah assimilate atau hidup cara rakyat  negara besar 4mer1k4, nama pun kita tak pasti sangat. Jika kita membaca dan ada extra knowledge kita mungkin tahu nama yang hujung ada zuck3r83rg, man, mich4el,mika3l etc sama makna nya didalam bahasa yid1sh atau h3br3w. Tujuan mereka mencipta benda benda ini untuk mengumpul maklumat dan data pasal orang yang menentang mereka. Maka mereka berjaya mengumpul data malah ipaddress serta semua ahli keluarga dan gambar peribadi sesiapa yang mengondem mereka.
Mereka berjaya didalam p3r4ng saraf mengumpul segala maklumat dan kelemahan kita. Dari apa yang kita tulis mereka boleh agak betapa simplenya dan cetek  mentaliti serta pengetahuan kita yang mana mereka boleh manipulate.

ok back to the isu rawatan hospital  sila tengok dan kaji balik lah ya..Kalau yang hidup senang tu,kalau keja  swasta, sila simpan la duit untuk hari tua atau masa sakit pening nanti.. sila lihat link charges  dan requirement.
hospital charges

When coming to the clinic at the appointed date , please bring along:-







Referral letter


Identification Card


Copy of Your Pension Card if you are Pensioner


Guarantee Letter from your Department.


ADMISSION IJN 

Financial requirement - outpatient



Own self


RM500 deposit on registration


Employer


Letter of Undertaking to bear treatment costs


Employer


Letter of Undertaking to bear treatment costs


Insurance companies/ MCO


Letter of Undertaking by Insurance companies/ MCO stating eligibility/entitlement


Ward entitlement


According to patient’s entitlement or request.


Payment can be made via Cash/ Credit card/ Cheque/ Bank draft/Company GL/ Insurance GL


akhir kata jaga diri, makan harian semua. Jangan duduk depan tv laptop berjam jam , keluarkan peluh.
Kalau masa tengah senang, cermat lah simpan duit dan beli insuran kesihatan untuk anda suami isteri semasa usia masih muda untuk insuran hari tua. Kalau selalu tukar hp tu, simpanlah duit tu buat beli insuran bila dah tak makan gaji lagi masa tu kalau kerja swasta, medical care by company habis bila kita habis kerja cukup umur pencen.
Masa tu memang terasa kerana bila banyak sakit kenalah down grade spital gomen. Masa tu semua kena bayar dari poket sendiri...dan badan macam keta dah kondem. Sementara kuat dan sihat jaga makan jangan ikut tekak, rajin lah makcik akak sekalian jalan keliling padang rumah kasi keluarkan peluh sekuarng 23kali seminggu selama 2 jam sekurang kurangnya ...