ke arah kebajikan

Percuma Sila rawat&cuci PC anda Percuma.Supaya tidak dijangkiti virus semasa surfing

sila klik saya tq

berminat untuk lebih maklumat sila klik saya terima kasih

Sunday 12 June 2011

duit mahu .... jaga lain kali la busy

Susah ya bila di waktu dah tua sakit kemudian takde duit simpanan, tak ada pencen, anak anak tak peduli. Kalau ada lagi nak menghabiskan lagi...
Satu kisah benar...
Ini untuk orang berpencen dan berharta. Arwah suami meninggalkan balu dengan harta tanah kebun berekar ekar mana dianugerah mana di warisi mana lagi di beli.. Pokok durian beranam dusun berbuah ada orang memajak pokok buah bila bermusim. Pencen sebg orang seorg bijak pandai cara hidup  4 angka.

Rumah yang ditinggalkan arwah memang di kawasan yang elok.
Kemudian bermenantukan kaki sapu..   setiap tahun beranak. Kemudian makan tak pernah cukup anak berderet.. Laki nya pulak jenis buat keja freelance.. taktau la freelance ini satu profession yang sungguh free.. si anak perempuan pulak berhenti kerja kerana anak terlalu ramai.

harap pada mak mertua tanggung rumah, buat rumah belanja di rumah, pencen arwah suaminya patut mencukupi kena tanggung dirinya  habis turun ada anak dan cucu cucu yang berderet..

Selama ini mereka bertumpang teduh dengan ibu ini. Sayang sekali si ibu ini pula hidup nya tidak terjaga kebajikannya = kesihatan nya. Kaki bengkak ke apa ke langsung tak ada yang peduli.. yang mereka peduli adalah duitnya saja..

Bukankah pendek sungguh akal mereka. Jika ibu mereka yang berumur ini pergi selamanya dahan tempat mereka menumpang berteduh akan patah( takde la nak menumpang pencen nya lagi..)...

Pengajaran dari hidup ini, bermurah hati dan ikhlas lah menjaga ibu kerana Allah swt akan melapang kan pintu rezeki kita.Sama sama akan dapat menikmati rahmat Nya.

Sepatutnya mereka menjaga si ibu tua tadi kerana bukan lah mereka perlu membayar rawatan di hospital kerajaan.  Si ibu ada kad pencen arwah suami...
Si menantu ini pun bukanya kerja 24 jam sehari.. dah kerja free lance. Ada satu ketika boleh nak kawin lagi satu. Padahal anak boleh buat team bola. Nak komplen bini tak lawa gebu, anak berderet,  suami si anak sendiri tak mampu tanggung anak bini, dah la bini kena berhenti kerja uruskan anak setahun satu, mak mertua pun kena draft in tolong jaga anak bayar belanja makan minum bil bil semua.  Makan tak cukup mak mertua subsidi pun tak malu.  Dulu duduk di kota katanya buat kerja frelance sekarang balik daerah sama aja freee land.. Balik rumah macam Raja..atau king.  Lepas tu sempat beromeo... betul tak malu...
Bila balik daerah, si ibu mertua inilah murah hati beri tanah buat rumah untuk kongsi dengan anak yang 2 ketul tu. Kemudian subsidi ibu diamik, ibu tak terjaga, sampai nak tanggung diri sendiri pun tak da duit tahan duduk bergelap sebab duit tak cukup... si menantu asik je freelance..mulut nak disuap berderet. Hairan bukan..

Yang ini anak yang lahir dan dikelilingi orang yang baik baik... Arwah bapa orang yang disegani dan berpengetahuan dalam tentang cara kehidupan..

Pengajarannya, duit  dan harta setinggi gunung sekali pun  akan hilang kalau digali setiap hari...

Didiklah anak anak dengan ilmu dunia dan akhirat baik anak anak lelaki dan perempuan. Walaupun anda dan keluarga dikelilingi orang yang baik baik belaka, ilmu asas juga perlu ditanamkan dan didikan ugama asas. Jangan harap pada sekolah saja. Tambahan pula kalau anak kaki ponteng mana dapat didikan asik lepak, ilmu pun tak de, baik asas ugama atau dunia.

Banyak detail tapi cukup lah secara am untuk kita sedar dan buatkan contoh..