ke arah kebajikan

Percuma Sila rawat&cuci PC anda Percuma.Supaya tidak dijangkiti virus semasa surfing

sila klik saya tq

berminat untuk lebih maklumat sila klik saya terima kasih

Thursday 16 December 2010

kulat dikeliling rumah dijumpai hidup didalam paru paru pesakit semput...

Kajian yang disiar didalam akhbar dibawah menyatakan penyelidikan mereka menjumpai fungi atau kulat yang biasa ditemui di taman luar rumah..
Selalunya kita sering menyalahkan bulu haiwan sebagai punca lelah dsb. Kita lupa bilik air , tandas kita juga sumber pembiakan kulat/fungi bilamana kita mandia air lembapan didinding lantai bilik air juga menggalakkan pembiakan kulat atau fungi. Ditambah lagi jika tingkap bilik air ditutup dan pintu ditutup rapat selepas mandi. Cuaca panas menjadikan ianya senang berbiak. Ditambah lagi jika hawa dingin dipakai, perubahan ketara pada suhu akan menjadikan ianya tempat yang senang untuk kulat/fungi berbiak.


Bilik air perlu di basuh tidak kurang sekali seminggu. Kolah juga perlu di cuci permukaan luar dan dalam sert didinding sekitarnya. dinding bilik air perlu di rendam, jirus spray dengan kloroks atau pencuci bilik air, biarkan setengah jam barulah di berus pakai sponge hijau yang kita pakai buat cuci periuk.Ini supaya kita tidak mencalarkan dinding bilik air. Jika dinding bercalar kerana kita memberus pakai berus dawai, lagi cepat dan lagi payah kita nak mencuci tiles dinding bilik air kita dan lagi banyak kulat membiak di permukaan yang di calarkan menggunakan berus dawai tadi.
Bagusnya jika kita mandi pastikan janganlah simbah air kasar kasar sampai lecak satu bilik air. Buatlah secara perlahan. Kalau boleh beli lah getah squeegee yang macam wiper tu, lap dinding yang sangat basah tadi. Latih lah anak anak melakukannya dari kecil.  Latihlah dirikita atau anak anak supaya bila mandi tidak melecakkan merata tempat. Elok untuk anda dan tidak kekok bila pergi ke rumah orang atau ke negara orang..

Begitu lubang tandas- rajin rajinlah mencuci dengan merendamkan klorok semalaman semasa semua sudah tidur, supaya senang nak diberus. Juga elakkan guna berus dawai. Guna lah berus plastic yang standard dijual untuk berus lubang tandas.
Pastikan di bawah kaki tandas duduk di basuh kerana segala macam boleh melimpah disitu dan tempat yang menjadi segala macam kuman dan bakteria..

Begitu juga peti sejuk. Pastikan makanan yang sudah dimasak atau berlebih di simpan selepas dinormalkan pada suhu bilik  dan ditutup rapat atau dengan menggunakan plastik.
Basuh lagh peti sejuk anda setiap minggu.
 Dimana mana didalam rumah permukaan yang kena air dengan kerap dipastikan ianya dilap supaya tidak menggalakkan kulat..dsb..

Sink dapur lantai dapur, longkang perlu dicuci...jika kita neglect benda yang basic macam ini, anak anak yang belum kena asthma akan mudah terhidu spora dari fungi yang hidup didalam dan dikeliling rumah...

Jika boleh elak lah dari memakai karpet didalam rumah. Ini menggalakkan segala macam habuk, spora dan dsbnya. Jangan lupa lap lantai dandsbnya....
 Kalau penat, latih semua ahli keluarga membantu  termasuk la yang sisuami.. memang kerja mereka  pun membantu didalam dan diluar rumah.. kalau meerka tak buat siapa lagi nak buat?

::::Many asthma sufferers 'have garden MOULD growing on their lungs':::

::By Dma1l reporter - many thanks::::

A common garden mould that causes an allergic reaction in asthmatics actually grows in many sufferers' lungs, scientists have found.



The discovery was made during research into the impact of the mould Aspergillus fumigates on asthmatics. The funghi is usually found in soil and compost heaps.

The research was led University of Leicester scientists at Glenfield Hospital in Leicester.

Professor Andy Wardlaw, from the University of Leicester, said: 'Asthma is a very common condition where the breathing tubes (bronchi) can go into spasm making it difficult to breathe.


'We found about half of people with severe asthma have evidence of allergy to moulds like A. fumigatus.

'We also found that if you were allergic to A. fumigatus you had more narrowing of the airways than if you were not allergic, and this was worse in patients from whom A. fumigatus was grown.

'Our research concluded that it is possible that fixed narrowing of breathing tubes in many people with asthma could be caused by A. fumigatus growing in their lungs.'

The mould was found to grow from the sputum, which is the matter expelled from the respiratory tract, such as phlegm, mixed with saliva.

The findings, published in the December issue of the American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, suggest the problem of A. fumigatus growing in the lungs could be more common than previously thought.

Professor Wardlaw added: 'Treating individuals from whom A. fumigatus is detected with antibiotics against the mould may prevent fixed narrowing of the airways.'

The study was carried out by researchers at Leicester university and Glenfield Hospital and funded by the Midlands Asthma and Allergy Research Association (MAARA) and the European Regional Development Fund (ERDF).