ke arah kebajikan

Percuma Sila rawat&cuci PC anda Percuma.Supaya tidak dijangkiti virus semasa surfing

sila klik saya tq

berminat untuk lebih maklumat sila klik saya terima kasih

Friday 26 February 2010

Daun pisang dan memanggang cara tradisi cara yang selamat

Lanjutan dari post mengenai bbq tempohari, ini juga berkaitan dengan masakan bbq juga.

 Kadang kala kita selalu ingat cara memasak tradisional adalah leceh dan banyak cerewetnya. Tapi bila dikaji semula alasan disebalik cara dan penggunaan bahan untuk cara memasak yang asas dengan cara kita lakukan dizaman serba moden ini, cara mereka lebih berkesan dan selamat. Cuba kita lihat cara lemang yang disalut daun pisang dan dibakar terus pada api dan bara. Sungguhpun  lemak santan tersebut berminyak dibakar atas bara api yang kuat  isi lemang  sedikit pun tidak hangus.
Jika ayam atau ikan atau makanan laut  yang di perap dibakar didalam buluh dipanggang atas bara api, isi makanan tersebut sedikitpun tidak hangus, malah dapat menyimpan rasa aroma dibakar.
Negara kita kaya dengan bahan bahan asas seperti buluh, daun pisang dan beberapa jenis daun yang boleh digunakan untuk membalut makanan untuk dibakar. Malah ianya lebih tahan dan sedikit pun tidak hangit, berbanding pula dengan aluminium foil.Jika diperhatikan jika memakai alumium foil sebagai pembalut, setelah dibakar di api atau bara yang kuat, makanan dan juice lemak dan bahan  perapan kita jadi hangit dan hangus.

Article diambil dari http://nutrihealth.in/2008/07/barbeque-and-cancer/  untuk article yang berkaitan dengan bbq ditulis  beberapa hari dahulu. seperti yang disebut research ini telah menunjukkan element element yang patut kita elakkan bila kita memasak bbq. Article ini juga memberitahu cara yang lebih sihat untuk kita menyediakan masakan bbq kita.
Jika di lihat cara tradisi kita menggunakan daun pisang adalah langkah yang bijak.   Cara tradisi kita membakar ikan, ayam dan lain lain lagi dgn membungkus daun pisang sebagai pembalut atau sebagai alas juga melindungi masakan dari hangus dan berkarbon, juga adalah satu cara yang patut kita kembali amalkan untuk membakar atau menggril bbq kita.
Atau menggunakan buluh sebagai bekas kita membakar makanan kita diatas api.
Tiba masanya kita kembali menggunakan daun pisang,buluh dan lain lain cara tradisi  sebagai alas  atau pembalut makanan yang kita akan bbq atau grill di atas api atau bara.. Old practise does not necessarily obsolete.

Petikan article dibawah untuk rujukan anda. Malas nak translate so baca saja la ya.

Grilling … causes ‘muscle meats’ (red meat, poultry and fish) to produce cancer compounds.



These compounds called HCAs (heterocyclic amines), have been shown increase in the possible risk of breast, colon, stomach and prostate cancer in humans.






Another cancer-causing substance forms when fat from meat, poultry or fish drips onto hot coals or wood and then, via smoke and flare-ups, is deposited onto the food above. These carcinogens are called PAHs or polycyclic aromatic hydrocarbons.


This carcinogen is suspected of having abnormal estrogenic activity, which affects hormones in the body.






Long story short: the longer meat is cooked, the more of these dangerous carcinogens creep into your cheeseburger.






What can you do to reduce the risk?






By marination with marinades which contain citric acids. Eg lemon juice


Trim excess fat. Fat dripping into the heat causes PAHs, so trim the fat, use a drip pan to collect falling juices and avoid stabbing the meat with a fork or knife. Also consider wrapping meats in parchment paper surrounded by foil.


Marinate meat in tumeric-garlic sauce. On the flip side though, marinating with barbeque sauce actually causes an increase in HCAs.


Cook at lower temperatures. Most carcinogens are created at temperatures higher than 300 degrees, so turn the heat down or let charcoal become low burning embers and then keep the grill raised a little higher away from the heat source.


Use smaller cuts of meat. These cook faster which cuts down on the production of carcinogens.


Maintain a clean grill. The build up below and on the grilling surface continues to cook and cause carcinogens if not removed